Hans Kellermans 13 originallitografier i handtryckta upplagor och en riktig kortlek i numrerad upplaga visas och säljs på Litografiska Museet.
Kellermans Kortlek och litografier finns att köpa – se museets butik.
Hans Kellermans originallitografier är en fantasifull lek med kort där spader kung är en förskrämd pojkvasker med kronan på sniskan, spader knekt är armerad i vindlande järnrustning medan härarna slåss i bakgrunden och hjärter dam självupptaget sitter och speglar sig vid sminkbordet.
I dag är litografiskt tryck inte det bekvämaste eller mest ekonomiska sättet att mångfaldiga en bild på… Men som konstnärligt uttrycksmedel har metoden ändå alla förutsättningar att leva vidare…
Läs mer om hur Hans Kellerman ser på det litografiska hantverket:
I dag är litografiskt tryck inte det bekvämaste eller mest ekonomiska sättet att mångfaldiga en bild på, vilket det faktiskt var för 200 eller till och med för 100 år sedan. Men som konstnärligt uttrycksmedel har metoden ändå alla förutsättningar att leva vidare – det är inspirerande att teckna direkt på stenen med tusch eller krita och kunna kontrollera hela proceduren (se folderns baksida) fram till ett färdigt, unikt grafiskt blad, som kan bli överkomligt i pris genom att konstnärens arbete betalas av ett större antal konstköpare.
Jag upptäckte möjligheten att gästspela som konstnär på Litografiska Museet för ett par år sedan, och det det ledde först till en separatutställning i oktober i fjol med en blandning av litografier och andra verk och nu till kortleksprojektet, som jag ägnat hela den gångna vintern åt. Idén fick jag när jag funderade över produkter som passade att säljas på museet.
Många av dem som har sett mig stå vid handtryckspressarna har fällt kommentarer som ”Vilket tålamodsprövande jobb!” eller ”Förstod du vad du gav dig in på?” De har, tror jag, tyckt lite synd om mig. Men för mig har projektet bara varit en enda rad av stimulerande steg mot helhetsresultatet, där det har funnits en tillfredsställelse i varje enskilt lyckat tryck. Mitt konstnärliga skapande präglas inte av lidande (vilket väl hade verkat mer seriöst) utan mest av positiva känslor.
Och jag tilltalas av att de handtryckta litografiska bladen, särskilt när det handlar om flerfärgstryck, aldrig blir exakt lika – hur mycket man än försöker få färgmängd och passning att stämma från exemplar till exemplar. De blad som jag har godkänt och numrerat och signerat har sina små avvikelser som jag inte beklagar utan välkomnar. Vart och ett är ett originalverk – begreppet originallitografi står för att det är konstnären själv som har arbetat på stenen.
Ren bildkonst har jag tidigare mest ägnat mig åt vid sidan av annat. Min bakgrund som professionell konstnär faller nästan uteslutande inom teaterområdet, där jag har verkat som skådespelare, dramaturg, regissör och scenograf, mest vid barnteatergruppen Skottes Musikteater med bas i Gävle.
Nu när kortleksprojektet har rotts i hamn ska jag ta itu med en ny föreställning som kommer att sysselsätta mig hela det närmaste året. Men därefter är jag inställd på att komma tillbaka till museet och dess unika konstnärliga möjligheter.
Jag hoppas att mitt gästspel här kan ge andra konstnärer idéer om samarbetsprojekt med museet. Det finns utrymme för fler, och det är en central tanke med verksamheten att det ska vara mer än utställda föremål, att det ska vara ett levande museum där man faktiskt kan få se hur den litografiska tekniken används.